درس قبل: مدیریت تغییرات فاز مهندسی
در جلسه گذشته در خصوص مدیریت تغییرات در فاز مهندسی صحبت شد و فرایند، فرمها، مصادیق تغییر در فاز مهندسی، مدیریت ادعا و نقش PMIS ها در مدیریت تغییر در پروژه ها را به اختصار تشریح کردیم.
در این جلسه میخواهیم بررسی کنیم در صورتیکه در پروژه مهندسی، برون سپاری صورت پذیرد چگونه آن را مدیریت نموده و از یک سو مناسبات بین خود و پیمانکار فرعی و از سویی دیگر مناسبات بین خود و کارفرما را به صورت بهینه مدیریت نماییم.
منظور از برونسپاری واگذاری بخش یا بخشهایی از پروژه از یک یا چند دیسیپلین مهندسی است به مجموعه و شرکتی خارج از سازمان که طی قراردادی مشخص، بخشی از محدوده کاری خود با کارفرما را به او می سپاریم. با این کار عملاً نیروی شرکت بیرونی را به مجموعه خود اضافه نموده ایم و توانمندی خود را افزایش دادهایم.
اینکه در چه شرایطی بهتر است برونسپاری صورت بگیرد و در چه شرایطی نه، موضوع این جلسه آموزشی نمیباشد ولیکن میدانیم یکی از راهکارهای مدیریت منابع پروژه، برونسپاری کارها و مدیریت صحیح آن میباشد. در این جلسه برآنیم تا در راستای مدیریت صحیح و بهینه برون سپاری در پروژههای مهندسی، ساز و کار فیمابین پیمانکار فرعی، پیمانکار اصلی و کارفرما را با رویکرد مدیریت اسناد و مدارک مهندسی بررسی نماییم. در ابتدا فرض را بر آن می نهیم که در شرکتی به عنوان پیمانکار اصلی که نقش طراحی و مهندسی را عهدهدار میباشد و تولید مدارک مهندسی را در دستور کار خود دارد در حال تصمیمگیری و تدوین مناسبات میباشیم و بخش یا بخشهایی از پروژه را در یک یا چند دیسیپلین به پیمانکاران مهندسی بیرون از سازمان، برون سپاری نمودهایم. و در ادامه فرض میکنیم که به عنوان مشاور کارفرما با نقش مشاوره و بازبینی مدارک مهندسی مترصدِ برونسپاری خدمات بازبینی در یک یا چند دیسیپلین میباشیم.